Heb jij net als wij ook een blogsite? Of een andere soort website of webshop? Dan kun je wellicht tegen dit obstakel aanlopen. Persoonlijk raakte ik recentelijk licht in paniek toen ik middels Google Search Console erachter kwam dat een reeks van onze blogs niet waren geïndexeerd door Google. Oftewel, als je zoekt naar amandelmeel, ons artikel over amandelmeel überhaupt niet voorkomt in de zoekresultaten van Google. Op het moment van schrijven van dit artikel zag ik dat dat er in totaal 45 pagina’s waren!
Waarom schrijven we dan nog? 😀 We willen toch dat de artikelen van HollandLifestyle ergens zichtbaar zijn…? We doen het immers om mensen te informeren en te inspireren. Dus deze blog (indien die ooit nog wordt geïndexeerd ;-)…) wijd ik aan een foutmelding die je binnen Google Search Console kunt tegenkomen: “Gecrawld – momenteel niet geïndexeerd”. Laten we er eens achterkomen waarom Google sommige blogs niet laat zien in de zoekresultaten…
Gecrawld – momenteel niet geïndexeerd: wat betekent het en hoe los je het op?
De foutmelding “Gecrawld – momenteel niet geïndexeerd” geeft aan dat Google deze URL’s al heeft gecrawld, maar ze nog niet heeft geïndexeerd.
Voor de meeste websites is deze status van de URL natuurlijk en zal automatisch worden opgelost nadat Google de URL’s heeft verwerkt en aan hun index heeft toegevoegd. Ter illustratie: het indexeerproces van Google simpel verwoord:
- Ontdekt ✓
- Gecrawld ✓
- Geïndexeerd ⌛
Deze fout valt in de categorie “Uitgesloten” en ziet er zo uit in het Indexdekking-rapport van Google Search Console:
Oorzaken en oplossingen voor “Gecrawld, maar niet geïndexeerd”
Als je te maken hebt met dit probleem (vaak betreft het wat grotere websites – met een grote hoeveelheid pagina’s), kan dit veroorzaakt worden door:
- Slechte interne linkstructuur: deze pagina’s hebben niet genoeg links van andere pagina’s. Als je belangrijke pagina’s hebt waar je graag mee wilt scoren, voeg dan meer interne links toe vanaf pagina’s hoger in de architectuur van je website.
- Slechte kwaliteit van de content: deze pagina’s zijn mogelijk door Google op een lager pitje gezet omdat ze denken dat de kwaliteit van de content tekortschiet. Controleer of je blogtekst voldoet aan de intentie van gebruikers en meer waarde toevoegt dan vergelijkbare content op andere sites.
- Interne concurrentie: deze pagina’s zijn (bijna) duplicaten van andere pagina’s op je website. Hierbij kunnen interne links van “secundaire” pagina’s naar de belangrijkste pagina’s helpen. Of werken met zogenaamde canonical links (maar dat is hogere wiskunde…).
- Te lage domeinautoriteit: als je hebt gecheckt dat stap 1, 2 en 3 niet het probleem zijn, is het waarschijnlijk dat je domeinautoriteit te laag is. Je publiceert meer content dan Google wil indexeren voor jouw site. Door meer backlinks te verkrijgen, zal je domeinautoriteit toenemen. Echter, linkbuilding is een verraderlijk iets, laat je hierover adviseren door een SEO expert.
Zonde!
Het is erg zonde natuurlijk… Wij hebben met veel liefde blogs geschreven… Met een doel: om jou te voorzien van nuttige tips, tricks, weetjes et cetera. Zo zie ik nu dat mijn blog over olijfboom snoeien niet verschijnt in de zoekresultaten. Terwijl het binnenkort weer tijd wordt om dat te gaan doen…
Ook een artikel over voedingsmiddelen die cholesterol kunnen verlagen is out of the picture…
En zo nog 43 andere.
Kom op Google, help ons een beetje!
Wat Google betreft is het ook een stukje geluk hebben en de Google best practices toepassen. De overkoepelende term is SEO (Search Engine Optimization – Zoekmachine-optimalisatie). Dat moet op orde zijn. En dat is een vak apart. Maar… Ik hoop dat de bovenstaande 4 tips jou (en ons) zullen helpen om beter te scoren in Google. Om te beginnen, überhaupt zichtbaar zijn in Google…
Wordt vervolgd. Mail ons met eventuele vragen of tips.