Wat houdt een SWOT-analyse in? Nou, SWOT staat voor Sterktes (Strengths), Zwaktes (Weaknesses), Kansen (Opportunities) en Bedreigingen (Threats). Het is een tool om deze vier aspecten van jouw bedrijf te evalueren.
Met een SWOT-analyse kun je ontdekken waar je bedrijf momenteel goed in is en strategieën bedenken voor de toekomst. Het kan ook problematische gebieden binnen je organisatie blootleggen die je concurrenten kunnen uitbuiten als je niet oppast.
Deze analyse onderzoekt zowel interne als externe factoren die invloed hebben op jouw organisatie. Sommige factoren zijn beïnvloedbaar, terwijl andere dat niet zijn. Hoe dan ook, het is belangrijk om zoveel mogelijk factoren te ontdekken, vast te leggen en te analyseren voordat je de verstandigste actie kunt bepalen.
In dit artikel laat ik je op een basale wijze zien hoe je een SWOT-analyse kunt maken en hoe je de resultaten in de praktijk kunt brengen. Ik geef ook een voorbeeld om je op weg te helpen bij het uitvoeren van een SWOT-analyse.
Waarom is een SWOT-analyse zo belangrijk?
Nou, het kan je helpen om gevaarlijke aannames uit te dagen en blinde vlekken bloot te leggen. Als je het goed gebruikt, kan het nieuwe inzichten bieden over de huidige positie van je bedrijf en je helpen om de juiste strategie te ontwikkelen voor elke situatie. Bijvoorbeeld, je kunt denken dat je sterke punten hebt, maar pas wanneer je ze vergelijkt met zwaktes en bedreigingen realiseer je hoe kwetsbaar ze eigenlijk zijn. Aan de andere kant, misschien ben je bezorgd over zwaktes, maar door de analyse grondig uit te voeren kun je wellicht een gemiste kans ontdekken die dit compenseert.
Hoe maak je zo’n SWOT-analyse?
Een SWOT-analyse is meer dan het maken van lijsten. Wanneer je begint met één lijst (bijvoorbeeld Sterktes), zal dit denkproces en onderzoek ideeën genereren voor de andere lijsten (Zwaktes, Kansen of Bedreigingen). Door deze lijsten naast elkaar te leggen, zul je waarschijnlijk verbindingen en tegenstrijdigheden zien die je wilt benadrukken en verkennen.
Je zult merken dat je vaak heen en weer beweegt tussen de lijsten. Maak het daarom makkelijker en effectiever door je vier lijsten samen te voegen in één overzicht. Een SWOT-matrix is een 2×2-rooster met één vakje voor elk van de vier aspecten van SWOT. Elk segment wordt begeleid door een reeks vragen om je de nkproces op gang te brengen.
Een SWOT-analysematrix
Sterktes Wat doe je goed? Op welke unieke bronnen kun je terugvallen? Wat zien anderen als jouw sterke punten? | Zwaktes Waar kunt je verbeteren? Waar beschik je over minder middelen dan anderen? Wat zullen anderen waarschijnlijk als zwaktes zien? |
Kansen Welke kansen liggen er voor je open? Van welke trends kun je profiteren? Hoe kun je je sterke punten omzetten in kansen? | Bedreigingen Welke bedreigingen kunnen je schaden? Wat doet jouw concurrentie? Welke bedreigingen brengen je zwaktes met zich mee? |
Hoe voer je een SWOT-analyse uit?
Vertrouw niet op je eigen (beperkte) kennis en/of de bestaande kennis van je organisatie. Je aannames kunnen fout zijn. Stel in plaats daarvan een team samen met mensen uit verschillende functies en niveaus om een uitgebreide en diepgaande lijst met observaties te maken.
Elke keer dat je een sterke, zwakte, kans of bedreiging identificeert, schrijf je deze op in het bijbehorende gedeelte van het SWOT-analyserooster, zodat iedereen het kan zien.
Laten we nu elk gebied nader bekijken en overwegen waar het thuishoort en welke vragen je kunt stellen bij het verzamelen van data.
Sterktes
Sterktes zijn de dingen die jouw organisatie onderscheiden en uitblinken ten opzichte van jouw concurrenten. Denk na over de voordelen die jouw organisatie heeft en wat jou uniek maakt. Dit kan variëren van de motivatie van jouw personeel tot toegang tot specifieke materialen of een efficiënt productieproces.
Deze sterke punten zijn belangrijk voor het functioneren van jouw organisatie, dus denk na over wat ervoor zorgt dat alles op rolletjes loopt. Wat doe jij beter dan de anderen? Welke waarden sturen jouw bedrijf aan? Welke unieke bronnen of kostenvoordelen kun je benutten waar anderen dat niet kunnen? Identificeer en analyseer het Unique Selling Proposition (USP) van jouw organisatie en voeg dit toe aan de sectie over sterke punten.
Kijk vervolgens naar jouw concurrenten en bedenk wat zij als jouw sterke punten zouden beschouwen. Welke factoren leiden ertoe dat zij klanten naar binnen halen?
Onthoud dat elk aspect van jouw organisatie alleen als een sterkte kan worden beschouwd als het je een duidelijk voordeel biedt. Bijvoorbeeld, als al jouw concurrenten hoogwaardige producten leveren, dan is een hoogwaardig productieproces geen sterke eigenschap op de markt: het is een vereiste.
Zwaktes
Zwaktes zijn de intrinsieke eigenschappen van jouw organisatie, net zoals sterktes dat zijn. Het is belangrijk om je te richten op jouw mensen, middelen, systemen en procedures en te overwegen wat er verbeterd kan worden en welke praktijken vermeden moeten worden.
Het is ook goed om jezelf opnieuw voor te stellen of te ontdekken hoe anderen in jouw markt naar jou kijken. Zien zij zwaktes die jij over het hoofd ziet? Neem de tijd om grondig te onderzoeken hoe en waarom jouw concurrenten beter presteren dan jij. Wat ontbreekt er bij jou?
Wees eerlijk! Een SWOT-analyse heeft alleen waarde als je alle benodigde informatie verzamelt. Dus wees nu realistisch en confronteer eventuele onaangename waarheden zo snel mogelijk.
Kansen
Kansen zijn kansen voor iets positiefs en het is aan jou om ze te grijpen! Ze komen meestal van buitenaf en vereisen een goed inzicht in toekomstige ontwikkelingen. Deze kunnen voortkomen uit de markt waarin je actief bent of de technologie die je gebruikt. Het kunnen ook interessante trends zijn die impact kunnen hebben, groot of klein.
Denk aan kansen die je meteen kunt benutten. Het hoeven geen grote veranderingen te zijn – zelfs kleine voordelen kunnen de concurrentiepositie van jouw organisatie verbeteren. Welke interessante markttrends, groot of klein, ken je die invloed kunnen hebben?
Houd ook rekening met veranderingen in overheidsbeleid binnen jouw vakgebied. Veranderingen in sociale patronen, demografische gegevens en levensstijlen kunnen ook interessante kansen bieden.
Bedreigingen
Bedreigingen vormen een gevaar voor jouw bedrijf van buitenaf. Dit kunnen problemen zijn zoals verstoringen in de toeleveringsketen, veranderingen in markteisen of een tekort aan personeel. Het is cruciaal om deze bedreigingen te voorzien en actie te ondernemen voordat ze jouw groei belemmeren.
Denk aan de obstakels die je kunt tegenkomen bij het op de markt brengen en verkopen van jouw product. Misschien moet je jouw producten aanpassen om aan veranderende kwaliteitsnormen of specificaties te voldoen en zo concurrentievoordeel te behouden. Technologische ontwikkelingen zijn zowel een bedreiging als een kans om te innoveren!
Blijf altijd op de hoogte van wat jouw concurrenten doen en overweeg of je jouw organisatie moet aanpassen om aan nieuwe uitdagingen te voldoen. Maar onthoud dat hun strategieën niet altijd de juiste keuze zijn voor jou. Wees voorzichtig met het klakkeloos imiteren zonder te begrijpen hoe dit jouw positie zal verbeteren.
Onderzoek ook of jouw organisatie kwetsbaar is voor externe uitdagingen. Als je bijvoorbeeld hoge schulden hebt of cashflowproblemen, zelfs kleine veranderingen in de markt kunnen ernstige schade veroorzaken. Wees waakzaam voor dit soort bedreigingen die jouw bedrijf kunnen schaden.
Veelgestelde vragen over SWOT-analyse
1. Wie wordt toegeschreven als de bedenker van de SWOT-analyse?
De oorsprong van de SWOT-analyse wordt vaak toegeschreven aan Albert S. Humphrey, hoewel er discussie is geweest over de ware uitvinder volgens het International Journal of Business Research.
2. Waar staat SWOT-analyse voor?
SWOT-analyse staat voor Sterktes, Zwaktes, Kansen en Bedreigingen.
3. Waarvoor kan een SWOT-analyse worden gebruikt?
Een SWOT-analyse is een nuttige tool om de positie van uw organisatie op de markt te beoordelen. Met deze informatie kun je vervolgens een strategie ontwikkelen die gebaseerd is op jouw behoeften en mogelijkheden.
4. Hoe voer ik een SWOT-analyse uit?
Om een SWOT-analyse uit te voeren, moet je eerst een matrixrooster van 2×2 maken. Elk vak in het rooster wordt vervolgens toegewezen aan een van de vier aspecten van SWOT.
5. Wat zijn de meest voorkomende fouten bij een SWOT-analyse?
Enkele veelgemaakte fouten zijn het maken van te lange lijsten, vaagheid in de formulering, het over het hoofd zien van zwaktes, niet vooruitdenken, onrealistische verwachtingen en alleen vertrouwen op SWOT-analyse. Het is waardevol om SWOT-analyse te combineren met andere planningsinstrumenten zoals SOAR, TOWS of PEST om krachtigere resultaten te verkrijgen.
Hoe gebruik je een SWOT-analyse?
Hoe voer je een SWOT-analyse uit? Gebruik ‘m om de huidige stand van zaken van jouw organisatie te beoordelen voordat je belangrijke beslissingen neemt. Ontdek wat werkt en wat niet. Stel jezelf vragen over waar je naartoe wilt, hoe je daar kunt komen en welke obstakels je kunt tegenkomen.
Na het onderzoeken van alle vier de aspecten van de SWOT-analyse, is het tijd om te bouwen op jouw sterke punten, zwakke gebieden te versterken, bedreigingen af te weren en kansen te benutten. Waarschijnlijk zal er een lange lijst met mogelijke acties ontstaan.
Voordat je verder gaat, is het belangrijk om jouw ideeën verder te ontwikkelen. Zoek naar mogelijke verbindingen tussen de verschillende kwadranten van jouw matrix. Kunnen sommige sterke punten worden gebruikt om meer kansen te creëren? Zouden zwaktes kunnen worden verminderd om nog meer kansen aan te boren?
Nu is het tijd om prioriteiten te stellen, zodat tijd en geld worden gericht op de meest belangrijke en impactvolle ideeën. Verfijn elk punt om vergelijkingen duidelijk te maken.
Onthoud dat je jouw bevindingen moet toepassen op het juiste niveau binnen jouw organisatie, bijvoorbeeld op productniveau of productlijnniveau, in plaats van op een algemeen niveau zoals de hele organisatie. Gebruik jouw SWOT-analyse samen met andere strategische tools, zoals de Core Competenties Analyse, om een compleet beeld te krijgen van de situatie waar je mee te maken hebt.
Voorbeeld van een SWOT-Analyse, een adviesbureau eventjes als fictief voorbeeld
Onderstaand heb ik een SWOT-Analyse matrix voorgeschoteld, om je een indruk te geven van hoe je het 2×2 rooster kunt invullen. Het is puur fictief! Verplaats je in dit geval in een adviesbureau.
Sterke punten Wat doe je goed? Op welke unieke hulpbronnen kun je terugvallen? Wat zien anderen als jouw sterke punten? We kunnen zeer snel reageren omdat we geen bureaucratie hebben en geen goedkeuring van het hogere management nodig hebben. We zijn in staat om echt goede klantenservice te bieden, omdat de huidige kleine hoeveelheid werk betekent dat we veel tijd aan klanten kunnen besteden. Onze hoofdadviseur heeft een sterke reputatie op de markt. We kunnen snel van koers veranderen als we merken dat onze marketing niet werkt. We hebben lage overheadkosten, dus we kunnen goede waarde bieden aan klanten. | Zwaktes Wat zou je kunnen verbeteren? Waar heb je minder middelen dan anderen? Waar worden anderen waarschijnlijk zwakheden? Ons bedrijf heeft weinig marktaanwezigheid of reputatie. We hebben een klein personeelsbestand, met een beperkte vaardighedenbasis op vele gebieden. We zijn kwetsbaar voor het uitvallen van essentieel personeel door ziekte of vertrek. Onze kasstroom zal onbetrouwbaar zijn in de beginfase. |
Kansen Welke kansen staan er voor je open? Welke trends kun je benutten? Hoe kun je je sterke punten omzetten in kansen? Onze bedrijfssector groeit en biedt tal van toekomstige succeskansen. De lokale overheid wil lokale bedrijven stimuleren. Onze concurrenten zijn mogelijk traag in het implementeren van nieuwe technologieën. | Bedreigingen Welke bedreigingen kunnen jou schaden? Wat doet jouw concurrentie? Welke bedreigingen stellen jouw zwaktes bloot? Ontwikkelingen in de technologie kunnen deze markt veranderen op een manier waarop wij ons niet kunnen aanpassen. Een kleine verandering in de focus van een grote concurrent kan elke marktpositie die we bereiken wegvagen. |
Na grondige analyse blijkt dat het adviesbureau zijn kracht haalt uit flexibiliteit, technische expertise en lage overheadkosten. Hierdoor kunnen zij uitstekende klantenservice bieden aan een selecte klantenkring.
De zwaktes van het bedrijf worden ook beïnvloed door de omvang ervan. Er zal geïnvesteerd moeten worden in training om de vaardigheden van het kleine team te verbeteren. Daarnaast is behoud van belang om te voorkomen dat cruciale teamleden vertrekken.
Er liggen kansen in het snel en betaalbaar leveren van diensten aan lokale bedrijven en overheidsorganisaties. Het adviesbureau kan naar verwachting als eerste op de markt komen met nieuwe producten en diensten, gezien de trage adoptie door concurrenten.
Om bedreigingen het hoofd te bieden, moet het adviesbureau op de hoogte blijven van technologische ontwikkelingen. Ook dient er scherp gelet te worden op grote concurrenten, gezien de kwetsbaarheid voor marktveranderingen. Om dit tegen te gaan, moet het bedrijf zich richten op marketing via specifieke branche-websites om maximale marktaanwezigheid te creëren met een beperkt advertentiebudget.
Tot slot enkele tips voor je SWOT-analyse
- Een SWOT-analyse is een krachtig hulpmiddel om de sterke punten, zwakke punten, kansen en bedreigingen van uw organisatie te identificeren.
- Het stelt je in staat om te bouwen op wat goed gaat en aan te pakken waar het misgaat, nieuwe mogelijkheden te benutten en risico’s te minimaliseren.
- Voordat je een nieuwe strategie bepaalt, is het essentieel om een SWOT-analyse toe te passen om de positie van jouw organisatie te beoordelen.
- Gebruik een SWOT-matrix om je onderzoek te stimuleren en ideeën vast te leggen.
- Maak specifieke en eerlijke evaluaties van jouw zwakheden in plaats van lange lijsten met suggesties.
- Wees realistisch en grondig bij het snoeien en prioriteren van uw ideeën, zodat je je kunt richten op de meest impactvolle acties en oplossingen.
- Versterk je gebruik van SWOT door andere tools toe te passen.
- Werk samen met teamleden uit verschillende delen van het bedrijf om een nauwkeuriger en eerlijker beeld te krijgen.
- Ontdek wat werkt en niet werkt goed voor jouw organisatie.
- Stel jezelf vragen over waar je naartoe wilt, hoe je daar kunt komen – en welke obstakels mogelijk in de weg staan.