Vandaag, voor mij persoonlijk sowieso, een heel interessant thema. Een thema dat mijn website HollandLifestyle direct “raakt”. Mocht het je nog niet zijn opgevallen: ikzelf en de andere auteurs die schrijven voor HollandLifestyle.nl, hebben geen profielfoto. Tevens is er geen koppeling tussen de auteurs van HollandLifestyle en diens LinkedIn profielen. En een kers op de taart: ik heet geen Terry. Vandaag gaan we ’t hebben over anonimiteit en bloggen onder een pseudoniem. Waarom zou je? Waarom zou je niet? Let’s go.
Waarom zou je anoniem bloggen?
Een flinke tijd geleden, toen ik voor het eerst begon, dacht niemand eraan om onder hun echte naam te bloggen. We gingen allemaal voor de anonimiteit. Je wilde immers niet dat allerlei rare snuiters jouw schrijfsels onder ogen zouden krijgen, toch?
Dus, je blogde lekker incognito – tenzij je natuurlijk al beroemd was onder je eigen naam – en je voornaamste bron van bezoekers was good old Google. En Google maakte het (destijds) niet zoveel uit wie jij was; ze waren meer bezig met de naam van je site dan met de naam van de auteur.
In de loop van deze blog ga ik dieper in op de vraag waarom je wel of niet onder een pseudoniem zou bloggen…
2008: Facebook gooit roet in het eten
En toen was daar 2008; Facebook has arrived. Sociale media waren tot die tijd net zo anoniem als het bloggen, maar plotseling eiste Facebook je echte naam op en schroomde niet om stappen te ondernemen om die af te dwingen.
Alsof dat nog niet genoeg was, maakten smartphones ook hun entree in datzelfde jaar. Vóór smartphones was het internet voornamelijk het terrein van computernerds. Maar ineens ging bijna iedereen online en richtte zijn sociale media-accounts op.
En het nieuwe normaal in 2008 was: sociale media die je echte naam ging eisen. Mensen met wie ik sprak rond 2010 keken verbaasd op toen ze hoorden dat alleen al door je echte naam op het web te slingeren en er vervolgens dingen mee te doen, je het voor een of andere crimineel in Wit-Rusland makkelijker maakt om alles te traceren wat hij nodig heeft om bijvoorbeeld een bankrekening te openen onder jouw identiteit.
Begrijp me niet verkeerd, transparantie is mooi. Maar ga eens naar Google en typ je voornaam, achternaam, stad en staat/regio in. De meesten van jullie kunnen binnen een paar minuten je thuisadres en de namen van je familie vinden.
Misschien haal je nu je schouders op en denk je: ‘Ik heb niets te verbergen.’ Maar in de loop der jaren heb ik met verschillende webmasters en bedrijfseigenaren gesproken, die ontdekten dat iemand hen had opgespoord en zomaar voor hun deur stond.
Het veiligheidsprobleem van online transparantie
Dankzij zoekmachines en openbare registers – en de gretigheid van onze overheden om onze openbare gegevens als een waterval over het internet te laten stromen – kan jouw huisadres worden achterhaald door elke crimineel, stalker of instabiele persoon.
Nog maar twintig jaar geleden moest er op zijn minst iemand naar de gemeente gaan om jouw eigendomsaktes en andere openbare documenten in te zien waarin jouw naam aan jouw huisadres was gekoppeld. Alles is veranderd, mede dankzij de beslissing van de overheid dat alles online, gratis en door Google doorzoekbaar moet zijn.
Natuurlijk is de kans dat een ongewenste gast je opspoort en voor je deur staat of je lastigvalt klein. Maar zoals eerder gezegd, heb ik met verschillende webmasters en ondernemers gesproken die dit daadwerkelijk hebben meegemaakt. Dat zijn geen kansen waar ik persoonlijk mee wil gokken.
En het gaat niet alleen om jouw veiligheid; het gaat ook om de veiligheid van jouw gezin, jouw kinderen. Ik heb bloggers onder hun echte naam zien publiceren en terwijl ze over hun familie spraken, zoveel details over de dagelijkse schema’s van hun kinderen geven dat iemand hun kinderen op school kon traceren.
Dus, op zijn minst stel ik voor dat als je op deze manier over je familie blogt, je bepaalde dingen moet aanpassen of vaag moet blijven over de tijden. Je kunt eerlijk en transparant zijn zonder daadwerkelijk alle details te delen.
En onthoud: wat online gebeurt, blijft online. Voor altijd. Voor iedereen zichtbaar.
De waarheidsfactor
Als je onder je echte naam blogt, hangt alles wat je schrijft – de keuze van het onderwerp, de afbeeldingen, de domeinnaam, en zelfs wat je deelt op de sociale mediakanalen van je bedrijf – als een label aan jou. En daar word je op afgerekend.
Gebruik je je echte naam niet, dan kun je eerlijker en opener zijn, vooral over gevoelige of controversiële onderwerpen. Met een pseudoniem of bedrijfsnaam hoeft niemand jouw blogs persoonlijk met jou te verbinden.
Wanneer niemand weet wie je bent, kun je onbezorgd praten over allerlei zaken. Zeer persoonlijke ervaringen, controversiële meningen, enzovoort. Natuurlijk kun je niet garanderen dat niemand ooit zal ontdekken wie je bent, dus houd dat in gedachten. Anonimiteit maakt het makkelijker om persoonlijke verhalen te delen zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat je collega’s of dates ze zullen vinden. Soms kun je meer vertrouwen opbouwen door anoniem te blijven.
Websites en blogs gescheiden houden – HollandLifestyle doet het dus helemaal verkeerd 🤬
Als je meerdere websites beheert die niet echt met elkaar verbonden zijn, is het raadzaam om ze gescheiden te houden, zodat je niet constant hoeft te antwoorden op de vraag: ‘Waarom heb je een blog over auto-onderdelen, een andere over fotografie, en een derde over politiek?’
Mijn ervaring is dat de meeste mensen niet zullen geloven dat je een expert bent in elk onderwerp dat je wilt behandelen. En dat ben je niet, dat moet je ook niet beweren, en dat hoef je ook niet te zijn.
Waarom schrijft HollandLifestyle over van alles en nog wat?
In ieder geval, wij doen dat dus helemaal verkeerd! 😁Ik heb ervoor gekozen om een centraal platform te creëren waarin we onze expertises tentoonspreiden. Échte expertises, dat zijn er twee: papegaaien en baardagamen. Iets waar wij in het dagelijks leven thuis mee te maken hebben, onze huisdieren, truly – honestly. Kijk, en wanneer wij schrijven over lucide dromen, dan zijn het interessegebieden waar we veel onderzoek naar doen. Ook vakanties en uitjes of bijvoorbeeld het zoeken naar eekhoorntjesbrood. Het komt niet zomaar uit de lucht vallen. Na een lange boswandeling met mijn partner kwam ik op het idee om daar een blog over te publiceren. Het raakt dus met zekerheid de interesse van de auteur. Andere auteurs van HollandLifestyle hebben zo hun andere interesses en kennisgebieden. We schrijven er niet zomaar lukraak op los…
Wat is het doel van HollandLifestyle?
We willen doelen bereiken. Mensen informeren en inspireren. Daar gaat tijd in zitten. Welke vruchten plukken wij ervan? Lol en trots voornamelijk. Ook kennis opdoen over onderwerpen en die kennis delen. Hier en daar zitten er wat affiliate links in onze artikelen. Ik moet zeggen dat er nog erg weinig mee gebeurt. Waarom affiliate links? Omdat het voor de redactie leuk zou zijn om bijvoorbeeld de hostingkosten van deze site terug te verdienen. Of hopelijk iets meer. Maar we zijn geen geldmachine die alleen maar blogs publiceert om commerciële redenen… Ook de reclames die je in de blogs ziet terugkomen, de banners, dienen hetzelfde doel. Om er wat centjes uit te halen. Hopelijk lukt ons dat binnen een, twee… drie jaar…?
Hoe kun je jezelf identificeren als auteur van een blog?
Als het aankomt op jezelf identificeren op je blog, heb je drie basiskeuzes.
- Gebruik je echte naam: Dit kan logisch zijn als je al lokaal of wereldwijd bekend bent en je naam je merk vertegenwoordigt. Dit geldt natuurlijk wel onder de voorwaarde dat je genoeg middelen hebt om jezelf te beschermen tegen stalkers en rare figuren.
- Gebruik een pseudoniem: Dit is een naam die klinkt als een echte naam, maar simpelweg niet de jouwe is. Sommige mensen kiezen voor een variant van hun echte naam die niet direct te herleiden is in het echte leven. Misschien wil je het gewoon lekker simpel houden. Ik ben Terry… Stiekem heet ik net effe iets anders… 🙂
- Als bedrijfsnaam: Dit is wanneer je niet eens probeert een menselijk klinkende naam te gebruiken. Neem maar een Coolblue of een ander groot bedrijf dat een informatief blogartikel wil publiceren en het niet per se nodig of logisch is om een persoon erachter te vermelden.
Waarom bloggen onder je echte naam?
Laten we eens bekijken waarom mensen ervoor kiezen om onder hun echte naam te bloggen en wanneer dit een goed idee kan zijn.
Ze kregen bijvoorbeeld te horen dat je dat moest doen voor ‘vertrouwen’
Als je hebt leren bloggen tijdens het ‘lifestyle’-blogtijdperk, waarin je blog volledig draaide om jou, je familie en je levensstijl, heb je mogelijk advies gekregen dat je je echte naam moest gebruiken om het vertrouwen van het publiek te winnen. Maar dat is niet per se noodzakelijk.
Je bent offline een expert
Als je offline al bekendheid hebt verworven onder je echte naam, ben je al zichtbaar, en het is dan waarschijnlijk logisch om diezelfde naam online te gebruiken.
Je verwacht een expert te worden
Je kunt nog steeds onder een pseudoniem handelen als je dit wilt. Veel experts gebruiken niet hun echte naam. Maar als je echt wilt dat jouw wettelijke geboortenaam wordt erkend en geassocieerd wordt met expertise, waarom niet?
Je wilt beroemd worden
Ook hier kun je nog steeds een pseudoniem gebruiken. Bovendien is bloggen misschien niet de snelweg naar roem die je denkt dat het is. Maar als je onder je officiële naam bekend wilt worden en streven naar beroemdheid, waarom zou je dan niet gewoon onder die naam bloggen?
Waarom bloggen onder een pseudoniem?
Soms wil je een merk rondom jezelf opbouwen, maar ben je terughoudend om je echte naam aan de hele wereld te tonen. Auteurs maken al lang gebruik van pseudoniemen om stalkers te vermijden, te schrijven over gevoelige onderwerpen, of omdat ze naast het schrijven nog een dagelijkse baan hebben en niet willen dat hun werkgevers (en/of collega’s) alles weten.
Voor bloggers is het absoluut gerechtvaardigd om hetzelfde te doen. Als jouw merk een persoonlijk tintje nodig heeft, maar je wilt je ware identiteit (en die van je familie en vrienden erbuiten houden) biedt het gebruik van een pseudoniem een extra laag van beveiliging. Het laatste is tevens ook de reden waarom ik en andere redactieleden van HollandLifestyle ervoor hebben gekozen om met een pseudonym te werken.
En hoe zit het dan met Google en Google’s Experience, Expertise, Authoritativeness and Trust (E-E-A-T)?
In het naaar van 2022 heeft Google duidelijk aangekaart dat het cruciaal is om hoogwaardige content te publiceren waar bezoekers écht iets aan hebben. Het EEAT principe staat voor:
- Experience (ervaring)
- Expertise (expertise)
- Authoritativeness (autoriteit)
- Trust (vertrouwen)
Ikzelf ben in mijn dagelijks leven een online marketing expert. Regelmatig kom ik in aanraking met deze vraag: moet ik mijn LinkedIn profiel koppelen aan mijn auteursprofiel op mijn blog? Of moet ik überhaupt wel mijn echte naam gebruiken? Nee. Je moet helemaal niets. Uiteraard zijn daar in SEO (zoekmachine-optimalisatie) land de mening erg over verdeeld. Maar dit is mijn advies. Staar je niet blind over wat er zo wordt geroepen over wat het Google algoritme wil. Google’s wil is geen wet.
Een paar laatste woorden
Er is niet één universeel antwoord voor iedereen. Voel je vrij om te doen wat logisch is, maar houd in je achterhoofd dat er mogelijke voor- en nadelen verbonden zijn aan het gebruiken van je echte naam.