Heb jij ook zo’n collega die denkt dat hij alles beter weet (en misschien ook wel bot overkomt)? Hij beschouwt zichzelf als dé persoon bij uitstek, degene met speciale connecties en autoriteit. Hij gedraagt zich alsof hij overal is geweest en alles heeft meegemaakt. Bij problemen heeft hij de oplossing, bij vragen heeft hij het antwoord. Hij staat niet open voor nieuwe ideeën of samenwerking, en hij heeft sterke meningen die hij op een irritante manier verkondigt. Waarschijnlijk heb je hem nog nooit de woorden “Ik weet het niet” horen zeggen.
Helaas komt het voor dat de meeste werknemers op een bepaald punt in hun carrière te maken krijgen met zo’n betweterige collega of baas, en ze zijn niet altijd de makkelijkste mensen om mee samen te werken.
Irritante betweterige neigingen
Ze hebben vaak de neiging gesprekken te monopoliseren, inbreng van anderen te negeren en beslissingen te nemen zonder eerst alle feiten te overwegen. Vaak leidt dit tot geïrriteerde en ongelukkige collega’s, ontevreden klanten en een ongelukkige werkomgeving. Zeker als het onuitgesproken blijft…
Andrew G. Rosen, oprichter en redacteur van het loopbaanadviesblog Jobacle.com, zegt dat het extreem moeilijk kan zijn om met een betweter samen te werken omdat “ze over het algemeen slechte luisteraars zijn, vaak nadenken over wat ze hierna gaan zeggen in plaats van te horen wat jij zegt. Hun denkwijze maakt het moeilijk om hen te overtuigen dat hun idee of oplossing misschien niet de beste is. Ze hebben vaak al een mening gevormd en zullen niet van gedachten veranderen.”
Michael Kerr, een internationale spreker over zakendoen, president van Humor at Work, en auteur van The Humor Advantage: Why Some Businesses are Laughing all the Way to the Bank (december 2013), is het hiermee eens. “Betweters kunnen extreem frustrerend zijn om mee samen te werken om verschillende redenen,” zegt hij. “Ten eerste praten ze meer dan dat ze luisteren, waardoor mensen het gevoel kunnen hebben dat hun meningen of ideeën niet serieus worden genomen. Ze kunnen ook vaak gesloten van geest zijn, wat betekent dat ze een ernstige belemmering kunnen vormen voor het creatieve proces door elk idee anders dan het hunne te blokkeren. Ze weten eenvoudigweg of een idee wel of niet zal werken. Sommige betweters kunnen overkomen als eigenwijs, agressief, kortaf en zelfs luid – allemaal eigenschappen die niet veel mensen op kantoor voor zich zullen winnen en eigenlijk gemakkelijk kunnen worden opgevat als pestgedrag.”
8 tips voor het omgaan met een betweterige collega
1: Wees empathisch. Deze collega kan je irriteren, maar onthoud dat zijn of haar betweterige houding waarschijnlijk voortkomt uit onzekerheid of een dieper persoonlijk probleem, zegt Rosen. “In plaats van boos te worden, sta jezelf toe empathisch te zijn.”
2: Kies je gevechten. “Omgaan met een betweter kan vermoeiend zijn, en er zijn momenten waarop je het beste kunt reageren door hun ‘behulpzame’ hints zoveel mogelijk te negeren,” zegt Collamer. “Kaats hun opmerkingen terug met een eenvoudig ‘Bedankt voor die suggestie’ in plaats van hen betrekken in een voortdurend gesprek.”
3: Leid door voorbeeld. “Een baas of manager moet vooral het gedrag tonen dat het in veel situaties niet alleen acceptabel is om niet alles te weten, maar zelfs aangemoedigd wordt,” zegt Kerr. “‘Ik weet het niet, maar laten we antwoorden vinden of geweldige ideeën krijgen’, laat zien dat je flexibel bent en open staat voor andere meningen. ‘Ik weet het niet’ zeggen kan ook vertrouwen opbouwen door openheid, kwetsbaarheid en eerlijkheid te tonen.”
4: Wees gewapend met je eigen feiten. Als je een presentatie geeft, een idee verkoopt of een vergadering ingaat, wees dan zelfverzekerd in je feiten, zegt Kerr. “Controleer je bronnen en verifieer de feiten. Hoe meer kennis je hebt, hoe kleiner de kans dat de betweter kan tussenkomen of je kan overtreffen.”
Tijdens vergaderingen, houd je aan een agenda (van tevoren rondgestuurd) die een vastgestelde tijd biedt voor elke persoon om te spreken, voegt Collamer toe. “Kom voorbereid met feiten en statistieken op schrift, zodat in het geval ‘Meneer Betweter’ je niet aan het woord laat, je iets op schrift hebt om te delen met het team. Hoe beter voorbereid je bent, hoe minder ruimte er zal zijn voor de betweter om het gesprek over te nemen.”
5: Behoud je gevoel voor humor. Kerr zegt dat betweters zeer defensief kunnen zijn en soms agressief; het laatste wat je wilt doen is hen het gevoel geven dat ze in het nauw worden gedreven.
“Hoewel het zeer verleidelijk is om sarcasme te gebruiken met een betweter, zal dit ongetwijfeld averechts werken. In plaats daarvan, haal diep adem, glimlach en doe je beste Johnny Carson-imitatie, ‘Dat wist ik niet. Dat is vreemd, wild spul.’ Lach het weg door jezelf eraan te herinneren dat hun gedrag vaak onschadelijk is en dat ze het niet echt zo bedoelen. Een vriendelijk ‘Oké, ik wil jou in mijn Trivial Pursuit-team’ kan een potentieel gespannen situatie onschadelijk maken.”
6: Stel doordringende vragen. Wees respectvol, maar stel gedetailleerde vragen om de lagen van de standpunten van een betweter af te pellen, suggereert Kerr. “Vraag waarom ze iets als waar beschouwen of waar ze hun bronnen hebben gevonden,” zegt hij. “Het stellen van gerichte vragen over specifieke details kan een betweter in de loop van de tijd leren dat ze hun feiten op orde moeten hebben voordat ze spreken.”
Lynn Taylor, een nationale werkplekexpert en auteur van Tame Your Terrible Office Tyrant; How to Manage Childish Boss Behavior and Thrive in Your Job, is het daarmee eens. Ze zegt dat je niet bang moet zijn om de betweterige collega aan te spreken en verder te vragen waar hun expertise of autoriteit vandaan komt.
7: Neem de persoon apart en bied constructieve feedback over hun gedrag aan. “Erken dat het mogelijk is dat Mevrouw Betweter zich niet bewust is van de impact van haar gedrag op anderen,” zegt Collamer. “Als je vermoedt dat dit het geval is, overweeg dan om dit voorzichtig aan te kaarten tijdens een privégesprek buiten kantoor.”
Kerr voegt toe: “Hoewel dit lastig kan zijn, kan het helpen als je het op een respectvolle manier doet. Bedenk dat veel betweters mogelijk zeer onzeker zijn, dus streel hun ego, complimenteer hen met hun kennis, maar waarschuw hen voor hoe hun communicatiestijl over kan komen op andere mensen.” Herinner hen eraan hoe belangrijk het is dat minder zelfverzekerde mensen dan zijzelf de kans krijgen om zich uit te spreken.
8: Vermijd het betrekken van je baas, tenzij de betweter echt een bedreiging vormt voor je succes. “Als dat nodig is, behoud dan een positieve toon en focus in plaats van te klagen over de persoon, op wat je bereid bent te doen om ervoor te zorgen dat het werk goed wordt gedaan,” zegt Isa Adney, auteur van How to Get a Job Without a Resume en de blog firstjoboutofcollege.com.
Collamer is het daarmee eens. “Als de situatie echt ondraaglijk wordt, bespreek het dan met je baas en laat hem of haar weten hoe het gedrag van de betweter het team en de werkomgeving beïnvloedt.”