In deze steeds veranderende beursindustrie, die voortdurend hongert naar verschillende beursstandideeën, is het cruciaal om innovatieve ideeën te hebben om je stand te onderscheiden van de rest. Bovendien wordt het noodzakelijk om niet de kudde te volgen en onderscheid te maken tussen goedkope ideeën voor beursstands die je budget en tijd kunnen verspillen. Zelfs de ervaren exposanten proberen de concurrentie te verslaan door te zoeken naar aansprekende en vernieuwende ideeën voor de stand om tijdens de beurs een statement te maken.
Dus of je nu voor het eerst exposeert als nieuwkomer in de branche of als veteraan, je moet weten hoe je bezoekers naar je stand trekt met een aansprekend standontwerp. Mensen gaan tenslotte naar evenementen om naar nieuwigheden te kijken; ze willen verbluft en verbaasd zijn over innovaties die ze normaal niet zien. Dus hoe kom je op goede ideeën voor het ontwerpen van beursstands?
Om je op weg te helpen, volgen hier een paar ideeën voor stands die ervoor zorgen dat jouw beursplek er uniek en aantrekkelijk uitziet tussen alle concurrenten. Innovatie kan soms ook een originele draai aan een klassiek ontwerp zijn.
Grafisch indruk maken
Het gebruik van grootformaat afbeeldingen met hoogwaardige prints en vetgedrukte lettertypen geeft beursstands een gave uitstraling. Idealiter zou je een standbouwer de opdracht moeten geven die jou 3D-standontwerpen zal leveren om je te helpen een overzicht te krijgen van hoe je stand er op de dag van de beurs uit zal zien. Het hebben van indrukwekkende graphics ziet er niet alleen goed en opvallend uit, maar trekt ook meer klanten naar de stand. Een gemakkelijke herkenbaarheid en het belangrijkste: de eerste indruk (waar je nooit een tweede kans voor krijgt!).
Denk aan de hoogte van de stand
Vaak houden standideeën geen rekening met hoogte bij het ontwerp van hun beursstand. Maar de marketing tactiek van hoogte heeft een groot potentieel. Informeer bij de beursorganisatoren hoe hoog je standontwerp mag zijn. Met grote borden en achtergrondverlichting in een mooi lettertype kun je de nieuwsgierigheid van bezoekers op de beursvloer prikkelen. Grote merken passen deze tactiek vaak met groot succes toe tijdens shows. Niet veel exposanten overwegen om verticaliteit in hun voordeel te gebruiken. Maar vaak zijn enkele van de beste ideeën voor beursstands die shows domineren, degenen die op een andere manier hoogte incorporeren.
Een spel-element toepassen
Een van de creatieve ideeën voor de stand is om een spelelement toe te voegen aan je standontwerp dat zoveel mogelijk bezoekers naar je stand kan lokken. Het integreren van een interactief spelelement kan de betrokkenheid van bezoekers vergroten en hen verleiden om langer te blijven. Het concept is om de mechanica van het spel te gebruiken om de marketingstrategie van je beursstand een boost te geven. Je kunt een “spel” maken op basis van de voorkeuren van je klant en de gegevens die je van hen wilt. Verwerk je product of dienst in een spelvorm of denk aan basisspellen zoals quizzen of puzzels. Het helpt de ervaring van bezoekers te verbeteren en merkherkenning te stimuleren.
Virtual Reality
Met technologie die de beursindustrie zo snel domineert, is het integreren van VR in je standontwerp een van de hipste beursideeën. Met VR-technologieën kun je je producten in actie laten zien. Stel je voor dat je oogstmachines promoot; die kun je niet in je stand kwijt. Het kan overweldigend zijn om deze op een beursstand te krijgen in de vorm van virtual reality en jouw bezoekers een real-life gevoel mee te gevel. Zo kun je de efficiëntie van een oogstmachine demonstreren zonder deze daadwerkelijk in je stand te krijgen. Dit kan resulteren in een onvergetelijke ervaring voor je prospects.
Jouw beurspresentatie live streamen voor afwezigen
Het gemak van telecommunicatie heeft geleid tot verschillende goede ideeën voor het ontwerpen van beursstands, waaronder videostreaming. Live videostreaming van je stand en deze koppelen aan een populair social media-platform is een ander innovatief dat bezoekers die van plan zijn de beurs bij te wonen vaak nieuwsgierig en enthousiast maakt.
Dit idee helpt je potentiële klanten, die de beurs niet hebben bezocht, om je stand toch “mee te maken”. Je genereert niet alleen een hype tijdens de beurs, maar kunt deze video’s ook tijdens postmarketing gebruiken om een samenvatting te geven. Bovendien kunt u ook interessante productdemo’s maken met nieuw gelanceerde producten.
Relatiegeschenken en giveaways
De kans dat je beursbezoekers je stand betreden, is groter als er een promotionele weggeefactie of freebie voor hen is. Giveaways zijn een van de beste soorten promotiestandideeën die zeker een goed rendement zullen opleveren. Ze worden al tientallen jaren gebruikt als geldige marketingtactiek en blijven relevant. Elk bedrijf dat van plan is om stands te runnen, moet weggeefacties opnemen als onderdeel van hun standontwerp. Zorg er dus voor dat je een aantal gedenkwaardige weggeefacties hebt zodat de bezoekers je zelfs na het einde van de show zullen herinneren.
Het juiste licht
Veel exposanten vergeten het voordeel dat verlichting kan bieden om het ontwerp van een stand naar een hoger niveau te tillen. Het is essentieel om extra verlichting in je standontwerp op te nemen en niet te vertrouwen op de verlichting die door de show wordt geleverd. Verlichting kan een nieuwe mogelijkheid openen voor standideeën voor je ontwerp op basis van de positie en het type verlichting dat wordt gebruikt. Het juiste licht kan worden gebruikt om productpresentaties te verbeteren en een standontwerp te onderscheiden van de concurrentie.
Creëer een winnende sfeer
Veel aanwezigen komen uit de ervaring samen met het netwerken. Nieuwigheid is een aantrekkelijke publiekstrekker. Je gebruikt de verlichting, afbeeldingen en apparatuur om de perceptie van de aanwezigen te stimuleren. Een goede sfeer zal bezoekers zeker lang genoeg in je stand houden voor verkoop of leadconversie.
Met deze handige tips voor beursstandideeën kun je je stand anders laten ogen dan andere beursstands en maximaal bezoekers trekken. Natuurlijk moet je deze tips combineren met je eigen ervaring en plan. Authenticiteit is key.